Conferința de închidere a proiectului SIPOCA 596 “Dezvoltarea capacității administrative a Ministerului Mediului privind gestionarea situațiilor de urgență generate de riscurile specifice ministerului și a situațiilor privind starea mediului”

Data publicarii : 09 Nov 2023

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet, a participat astăzi la Conferința de închidere a proiectului SIPOCA 596 “Dezvoltarea capacității administrative a Ministerului Mediului privind gestionarea situațiilor de urgență generate de riscurile specifice ministerului și a situațiilor privind starea mediului”, finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.

Derulat în parteneriat cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, începând din decembrie 2019, cu o valoare eligibilă de 14,4 milioane de lei (peste 3 milioane de euro), proiectul a vizat îmbunătățirea capacității MMAP de gestionare a situațiilor de urgență generate de fenomenele meteorologice periculoase și a tipurilor de risc aferente acestora, unde ministerul asigură funcția de sprijin, precum și a situațiilor privind starea mediului.

Gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase, poluări accidentale în aer, care pot duce la deteriorarea calității aerului și a radioactivității mediului reprezintă, mai ales în ultimii ani, în contextul schimbărilor climatice, o activitate de interes național având în vedere frecvența de producere și dimensiunea efectelor acestor tipuri de risc.

Managementul situațiilor de urgență este crucial atât în societate, cât și mai ales în cadrul instituțiilor și al companiilor mari. Educarea și instruirea pot reprezenta factori decisivi atunci când vine vorba despre modul de a acționa în cazul unui eveniment neașteptat, o pregătire pe măsură putând salva vieți.

Aplicația realizată în cadrul proiectului se alătură celorlalte instrumente utilizate de minister pentru a oferi cetățeanului siguranța că instituțiile au la dispoziție cele mai moderne și eficiente mijloace cu care să poată urmări calitatea factorilor de mediu și să identifice din timp fenomenele și situațiile care pot conduce la degradarea mediului” – a subliniat ministrul Mircea Fechet.

La eveniment au mai participat Dan-Ștefan CHIRU - secretar de stat în MMAP, general-maior ing. Ionel-Sorin BĂLAN - directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale, Andrei CORLAN – comisar șef la Garda Națională de Mediu, Laurențiu Alexandru Păștinaru – președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, Elena MATEESCU - director general al Administrației Naționale de Meteorologie, precum și reprezentați ai autorităților publice centrale și locale de mediu funcționari publici de conducere și de execuție cu atribuții în gestionarea situațiilor de urgență generate de tipurile de risc specifice.

În cadrul proiectului au fost realizate 4 studii extrem de importante pentru gestionarea situațiilor de urgență, o propunere de regulament cadru privind gestionarea situațiilor de urgență conform prevederilor OM nr. 202/2016, un set de propuneri privind sistematizarea și simplificarea procedurilor de constatare și evaluare la nivel local și o Procedură unică de constatare și evaluare a daunelor – documente menite să guverneze activitatea de gestionare a situațiilor de urgență și a riscurilor specifice ministerului.

Specialiștii STS au dezvoltat un sistem de comunicații și tehnologia informației complex, care vine în sprijinul activității de informare a autorităților publice centrale și locale. Am realizat interconectări ale acestui sistem tehnic la nivelul tuturor structurilor cu rol de informare și alertare în gestionarea situațiilor de urgență generate de tipurile de risc specifice ministerului și în situațiile privind starea mediului, inclusiv cu Serviciul de urgență 112” – a precizat ing. Sorin Bălan, directorul STS.

De asemenea, proiectul a permis realizarea unei aplicații interconectate cu Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 (SNUAU), care va eficientiza activitatea Dispeceratului MMAP, înglobând toate specificațiile ce rezultă din activitatea de informare a autorităților publice centrale și locale, la nivelul tuturor structurilor cu rol de informare și alertare, cu maximă operativitate, în gestionarea situațiilor de urgență generate de tipurile de risc specifice MMAP, respectiv fenomene meteorologice periculoase și situații privind starea mediului (poluări accidentale, radioactivitate și calitatea aerului).

Pentru detalii suplimentare legate de proiect, persoana de contact este:
Manager proiect: Marilena GHIU
Email: marilena.ghiu@mmediu.ro